Datum: 16 november 2019

Tijd: 20.00

Cabaret | Theater

€ 15,00

In april was de finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Meester Alex, Rosa da Silva en Bart Melief streden om de de AKF Sonneveldprijs. Rosa da Silva won. En in november staan alle drie de finalisten op ons podium!

Op maandag 8 april 2019 heeft Rosa da Silva in De Kleine Komedie in Amsterdam de AKF Sonneveldprijs, de AKF Publieksprijs en Shaffy Cheque ter waarde van 2.500,- euro gewonnen. Naast haar stonden Meester Alex en Bart Melief in de finale. De prijs werd eerder gewonnen door o.a. Van der Laan en Woe, Lonneke Dort, Yentl en de Boer, Stefano Keizers en Glodi Lugungu.

De winnaar werd bekend gemaakt door juryvoorzitter Tom Dicke. Hij reikte de AKF Sonneveldprijs uit aan Rosa da Silva met deze woorden:“Rosa da Silva uit Klazienaveen heeft als klein meisje ze meegedaan aan Hennie Huismans Miniplaybackshow. Ze heeft een Portugese vader, een Nederlandse moeder en woont tegenwoordig in Amsterdam. Waar hoort zij thuis? De voorstelling bestaat uit aan elkaar gehechte scenes die worden afgewisseld met veelzijdige zang en muziek, waarbij Rosa kundig wordt ondersteund door multi-instrumentalist Remco Wind, die geweldig speelt. De jury ziet in Rosa een veelzijdig talent dat van het podium af spat.”

Rosa da Silva: Daar moet je heen

Rosa da Silva uit Klazienaveen heeft als kind meegedaan aan de Mini Playbackshow van Henny Huisman. Daar ontdekte ze voor het eerst dat er – door een goed opgebouwde grap van Henny – werd gelachen om haar afkomst. Inmiddels woont ze in Amsterdam en is haar Portugese vader na het overlijden van haar Drentse moeder teruggegaan naar zijn geboorteland. Daardoor stuit ze op de lang uitgestelde vraag ‘Waar hoor ík thuis?’

Rosa’s voorstelling Daar moet je heen bestaat uit scènes die worden afgewisseld met zang en muziek, waarbij zij wordt begeleid door multi-instrumentalist Remko Wind. De fado over Klazienaveen is het startpunt van haar zoektocht naar wie ze zelf is, waarbij de eeuwige strijd tussen stad en provincie akelig herkenbaar is. Ze geeft je door haar personages een andere, schurende blik op de huidige maatschappij. Daarbij spaart ze niemand. Vooral zichzelf niet.

Meester Alex: Ben ik in één keer die gast

Meester Alex is die gast met een baard en een hoed. Maar hij is ook die gast die kan dansen, die graag ontbijt met chipskruimels uit zijn onderbroek, die gedichtjes schrijft, die kan zingen, en die moeiteloos een achterwaartse flikflak doet. Zo’n gast. Hij is bovendien zo’n gast die kan rappen, waarbij hij zich laat begeleiden door Lucas Thijs met gitaar en zang. In de voorstelling Ben ik in één keer die gast heeft Alex het over de rollen die men in het leven aanneemt en de verwachtingen die daarbij horen. Hierin geeft hij op humoristische en soms verwarrende wijze een eigen kijk op dat wat men ‘ik’ noemt.

Bart Melief: Het uur U

Cabaret zoals het ooit bedoeld is: gratuit moralisme in een mildzure jus van betweterigheid. Het ouderwetse wijsvingertje, maar dan in een blitse verpakking. Na dit optreden kijkt u op exact dezelfde manier naar uw dagelijks leven als u altijd al deed, zonder daarbij uw gedrag aan te passen.

Met zijn onsympathieke gezever en vermoeiende onderwerpen weet Bart het publiek in no time van zich te vervreemden. Laat u meevoeren in een tranendal van pijnlijke actualiteiten en geniet van het schuldgevoel dat met bulldozers tegelijk uw strot wordt ingereden. Het Uur U is een pretentieuze kutvoorstelling met een paar diepzinnige citaten om de jury te pleasen, maar met net iets te veel harde grappen om daadwerkelijk kans te maken op een prijs. Ook leuk om te weten is dat Frank Boeijen speciaal voor deze voorstelling geweigerd heeft om de muziek te schrijven.

Kaarten