Op 21 oktober staan de 3 finalisten van het Amsterdams Kleinkunst Festival op ons podium. De AKF Shaffy Cheque, een aanmoedigingsprijs ter waarde van 2.500 euro beschikbaar gesteld door het Ramses Shaffy Fonds, ging naar het duo Niek en Guy die volgens de jury scènes scheppen vol liefde, verwondering en humor.

Guyllaume Wibowo (1999) is geboren in Zaandam, getogen in Krommenie-Assendelft en Niek (1997) is geboren en getogen in Den Haag. Samen zijn ze het duo Niek & Guy en halve finalisten van de AKF SONNEVELDPRIJS 2023. Van januari t/m april spelen ze door het hele land met de halvefinalistentournee van het Amsterdams Kleinkunst Festival (AKF). Op 7 april staan Niek & Guy in de halve finale in De Kleine Komedie te Amsterdam.

Guyllaume: “Ik was niet goed in school. Ik vind het moeilijk om te leren en heb ADHD. Buiten school deed ik van alles. Ik zat op pianoles, danste bij Dansstudio 2 in Assendelft en speelde in grote musicals. Voor die musicals moest ik vrij vragen van school. Eerst werd dat geaccepteerd. Later zeiden ze: jij kan niet leren, je moet stoppen met al die buitenschoolse onzin. Gelukkig werd ik toen aangenomen op de Nationale Balletacademie waar het leerniveau eigenlijk te hoog lag, maar omdat ik goed kon dansen, werd ik er toch aangenomen.

Later ontdekte ik dat ik ook muziek kan maken en ben ik gaan goochelen bij Ger Copper in Assendelft. Ik moest voortijdig stoppen op de Balletacademie omdat de nieuwe directeur van mening was dat ik het hbo-niveau niet aan zou kunnen. Uiteindelijk heb ik er zeven jaar op school gezeten en het net niet af mogen maken. Toen heb ik me ingeschreven bij de KVK en kreeg ik meer tijd voor die ‘buitenschoolse activiteiten’. Op de balletacademie heb ik geleerd wat discipline is. Het was keihard werken.”

Niek: “Ik was zeven jaar toen ik met mijn moeder een optreden van Hans Klok zag in Duinrell. Meteen werd ik gegrepen door zijn grote illusies. Vanaf dat moment wilde ik ook goochelaar worden.

Ger Copper werd mijn goocheldocent en ik ging meedoen aan wedstrijden. Ger was gespecialiseerd in manipulatie, een aspect van goochelen. Samen maakten we mijn manipulatie-act voor het Europees Kampioenschap. De muziek die eronder stond werd door Guyllaume gecomponeerd, die ook rondliep bij Ger. We hadden niet vanzelfsprekend een klik. Guyllaume was veel bezig met ballet en deed het goochelen erbij. Mijn focus lag toen al volledig op dat vak, inmiddels ben ik fulltime goochelaar.”

Een paar jaar later kwamen Niek en Guyllaume elkaar tegen bij een bedrijfsfeest. Ze waren daar, los van elkaar, geboekt als goochelaars. Voor de gein sloegen ze de handen ineen. Guyllaume: “We stonden op een klein podium en deden iets met gelijktijdig praten. Dat werkte wel goed.” Niek vult aan: “Het publiek moest lachen en wij dachten: daar moeten we iets mee. Maar er ging nog wat tijd overheen.”

Guyllaume: “Vervolgens kwam ik Niek tegen bij Ashtonia, een grote locatievoorstelling van de Ashton Brothers. Daar stond hij in het voorprogramma met zijn manipulatie-act waarvoor ik de muziek had gemaakt. En ik deed mee met de hoofdshow van de Ashton Brothers. Omdat Niek niet altijd beschikbaar was om het voorprogramma te doen, vroeg hij mij om voor hem in te vallen. Dus dat deed ik. Maar als Niek er wel was, traden we steeds vaker ook samen op.”

Niek: “De eerste act die we samen ontwikkelden was bedoeld als solo voor Ashtonia. We hebben de jas van Mini en Maxi gebruikt als inspiratiebron. De samenwerking ging heel vloeiend omdat we in Ger Copper dezelfde leermeester hadden.’’

Guyllaume: “In 2020 werd Ger heel ziek. Ineens. Ik zei tegen Niek: ‘Stel dat Ger doodgaat, dan huren we een loods en nemen wij al zijn spullen over om zijn werk voort te zetten’. Een dag later stierf hij. Veel te jong.”

Niek: “In de goochelwereld was Ger een icoon. Iedereen kende hem. In Nederland heeft hij veel te weinig erkenning gekregen. Door het maken van onze voorstelling werken wij ook aan zijn erkenning. Zo houden we hem een beetje in leven. Tijdens de corona-periode zaten we iedere dag in die loods en gingen we aan de slag met alle spullen. Friso van Vemde van de Ashton Brothers had veel tijd om ons te helpen.

Onze stijl is een combinatie van variété en kleinkunst. Het AKF is een heel andere wereld voor ons. We gaan kijken welke invloeden van kleinkunst we allemaal kunnen gebruiken.”

Guyllaume: “We zijn allebei goochelaars maar zoeken ook naar acts zonder dat we goochelen. Dramaturgisch willen we stappen zetten. Het verhaal over Ger zouden we in onze voorstelling meer willen vertellen. Het is prettig dat het traject van het AKF veel ruimte geeft voor het onderzoek en de ontwikkeling.”